Psychisch lijden na een ongeval
De doelstelling van het onderzoek in deze bachelor proef is om na te gaan of er psychisch lijden is na een ongeval, welke vorm dat aanneemt en hoe het lijden wordt geëvalueerd door verzekeringsinstanties. Voelen de slachtoffers zich voldoende begrepen?
Als eerste geef ik een korte weergave over hoe schadevereiste is ontstaan en hoe verzekeringen werken, de procedure bij een ongeval en de actoren die erbij betrokken zijn. Kennis over basisbeginselen in de verzekeringswereld na ongeval is volgens mij noodzakelijk omdat maar weinig niet-specialisten hiervan op de hoogte zijn.
Ik probeer ook op een duidelijke manier de verschillende soorten schade te bespreken. Het verschil tussen materiële en immateriële schade, net als morele en lichamelijke schade.
Vervolgens beschrijf ik de verschillende soorten psychisch lijden waarmee mensen te maken kunnen krijgen na een ongeval. Het is belangrijk dat het psychisch lijden tijdig erkend wordt door het slachtoffer en de verzekeringsinstanties, dat ze voldoende aandacht eraan geven bij de evaluatie ervan en ook tijdig begeleiding opstarten. Ook daar zal een rubriek over handelen.
Vervolgens schets ik een beeld van de reikwijdte van het psychisch lijden na een ongeval en de weerslag ervan op het slachtoffer en zijn naasten. Kort wil ik ook de aandacht vestigen op de kosten die het met zich meebrengt voor onze economie en de onnodige gevolgen van langdurig arbeidsongeschikt verklaard te worden.
Bij de resultaten en de conclusies gaat de aandacht naar het onderzoek. Aanvankelijk startte ik met het idee om een kwantitatief onderzoek te doen aan de hand van een gestructureerde vragenlijst. Gaandeweg ondervond ik dat het niet eenvoudig is om mensen hieraan mee te laten werken. Het vroeg een aanpassing in de werkwijze en zo werd dit een kwalitatief onderzoek waarbij aan de hand van een diepte-interview en semigestructureerd vragenlijsten informatie van enkele slachtoffers wordt geanalyseerd.
Het onderzoek toont aan dat betrokkenen en slachtoffers niet voldoende op de hoogte zijn van de werking van verzekeringsinstanties en er heerst teleurstelling over hoe deze het lijden na een ongeval kwantificeren.
Ik hoop dat de lezer van dit werk een beter zicht krijgt op de verzekeringswereld en hoe die omgaat met psychisch lijden, de erkenning ervan en de behandeling die nodig is.
Sally De Schryver is de auteur / student van dit werk in het kader van haar eindwerk in de opleiding tot bachelor in de toegepaste psychologie aan de AP Hogeschool van Antwerpen met als eindwerkbegeleider Karolien Smaers.