De zwakke weggebruiker
DE ZWAKKE WEGGEBRUIKER WORDT IN HET VERKEER OP EEN BIJZONDERE WIJZE BESCHERMD – MAAR HOE?
Al te vaak hoort men dat “de zwakke weggebruiker” in het verkeer een bijzondere bescherming geniet. Wat dit dan precies inhoudt, is dan weer voor velen niet (geheel) duidelijk.
Teneinde te weten welke bijzondere bescherming de zwakke weggebruiker geniet, dient men de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen te consulteren, ook wel de WAM-wet genoemd.
Daar wordt in artikel 29bis WAM-wet vermeld dat een zwakke weggebruiker voor (zo goed als al) zijn (lichamelijke) schade ALTIJD vergoed wordt wanneer bij het verkeersongeval een motorvoertuig betrokken is.
Dit betekent concreet dat de zwakke weggebruiker vergoeding ontvangt ONGEACHT welke partij aansprakelijk is voor het verkeersongeval.
Dit houdt dus in dat een zwakke weggebruiker die in fout is en dus aansprakelijkheid draagt voor het ongeval ALTIJD zal vergoed worden voor zijn eigen schade door de aansprakelijkheidsverzekeraar van het bij dit ongeval betrokken motorvoertuig.
Bij een verkeersongeval tussen twee fietsers of een fietser en een voetganger kan deze vergoedingsregeling NIET ingeroepen worden. Dan gelden de regels inzake aansprakelijkheid.
De aansprakelijkheidsverzekering van het bij het verkeersongeval betrokken motorrijtuig zal dus OOK de schade aan de zwakke weggebruiker moeten vergoeden wanneer de bestuurder van het betrokken motorrijtuig NIET aansprakelijk is.
Artikel 29bis WAM-wet heeft m.a.w. een AUTOMATISCH vergoedingssysteem ingevoerd voor de schade van de zwakke weggebruiker waarbij het niet meer van belang is wie nu precies aansprakelijk is, de bestuurder van het motorrijtuig, dan wel de zwakke weggebruiker.
Verder stelt zich natuurlijk ook de vraag wie nu een “zwakke weggebruiker” is.
Wie zich op een andere manier in het verkeer beweegt dan met een gemotoriseerd voertuig, wordt beschouwd als een zwakke weggebruiker.
Het gaat o.a. om een voetganger, fietser, skater maar ook om de passagiers in/op een motorvoertuig.
Het automatisch vergoedingssysteem voor zwakke weggebruikers doet uiteraard geen afbreuk aan de regels inzake aansprakelijkheid om te bepalen wie de schade aan het (motor)voertuig moeten vergoeden, wie de (lichamelijke) schade van de bestuurder van het motorvoertuig moet betalen of wie de schade die niet onder toepassing van artikel 29bis WAM-wet valt, moet betalen aan de zwakke weggebruiker.
Het feit dat men als zwakke weggebruiker bij een verkeersongeval waarbij een motorrijtuig betrokken is, AUTOMATISCH wordt vergoed (voor heel wat schadeposten, dus niet alle), houdt uiteraard niet in dat men als zwakke weggebruiker de wegcode of de algemene zorgvuldigheidsnorm niet dient na te leven.
Immers veroorzaken verkeersongevallen in België veel te veel menselijk leed (dewelke niet meer kan hersteld worden) terwijl zwakke weggebruikers ook door het Politieparket kunnen vervolgd worden wanneer ze de wegcode niet naleven en/of hierdoor een verkeersongeval (met schade) veroorzaken.
Het voormelde houdt geen alomvattend overzicht in van de regels van artikel 29bis WAM-wet.